רגב צודקת, אוחנה לא צריך להופיע בטקס המשואות

רגב צודקת, אוחנה לא צריך להופיע בטקס המשואות

אמנם מדובר בשינוי מהותי בטקס ממלכתי, אך יו"ר הכנסת אמיר אוחנה – כמו כל חבריו לקואליציה – נושא באחריות למחדל ה-7 באוקטובר, ולכן לא ראוי לייצג את הכנסת בטקס או להיות בה כלל

May 04th, 13PM May 04th, 13PM ענת ג'ורג'י

מירי רגב, מש"קית החוויה של משפחת נתניהו, החליטה (אולי בהכוונת ראש הממשלה), כי לראשונה בהיסטוריה של ישראל לא ינאם יו"ר הכנסת, במקרה הזה אמיר אוחנה, בטקס המשואות בהר הרצל. הטיעון שלה היה טכני כי אין זמן או מקום, כפי שעולה מהפרסומים השונים בעניין הזה, אבל המסר ברור: אם נתניהו – שבעמל רב הצליח בזכותה להשתלט גם על האירוע הזה – נאלץ להדיר ממנו את רגליו לנוכח הזעם הציבורי, אין שום סיבה בעולם שאחד מנושאי כליו יקבל את הכבוד במקומו. אחרי הכל, הוא הראשון לדעת שהם כלום בלעדיו.

זאת לא הפעם הראשונה שרגב מצליחה לעורר את זעמו של יו"ר הכנסת סביב הטקס בהר הרצל. ב-2018 היה זה יולי אדלשטיין שנאלץ להתפשר אחרי שרגב החליטה כי בשונה מהמקובל גם נתניהו ינאם מעל הבמה בטקס. אדלשטיין אמנם עורר מהומה קטנה ואיים להחרים את הטקס, אבל כשהבין שאין לו סיכוי, נכנע ונאלץ לצפות בתדהמה איך נתניהו חורג משמעותית מהזמן שהוקצה לו. נתניהו ניסה לנאום בטקס כבר ב-2010, נתקל בהתנגדות נחרצת של מי שהיו אז יו"ר הכנסת ריבלין וויתר, אבל הצליח חלקית, עם נאום מוקלט, ב-2013, גם אז אדלשטיין היה היו"ר.

"אני אחראית על כל פיפס של הטקס", אמרה במסיבת עיתונאים מיוחדת שקיימה רגב ב-2018 לצורך האירוע, "אין לאף אחד שום אמירה בטקס הזה. הכנסת לא שותפה. הממשלה החליטה לכבד את יו"ר הכנסת בנאום במהלך הטקס אבל זה לא הופך את הטקס לשלו".

בראייה היסטורית אפשר לומר על כך שני דברים. רגב טועה באופן כללי, אבל צודקת במקרה הזה – אוחנה לא ראוי ולא יכול לנאום בטקס המשואות.

טקס יום העצמאות הממלכתי הראשון של מדינת ישראל – שנועד לסמן את המעבר מיום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה ליום העצמאות, נחוג לראשונה בהר הרצל רק ב-1950, שנתיים אחרי הכרזת המדינה ושנה אחרי שארונו של בנימין זאב הרצל, חוזה המדינה, נקבר מחדש בהר בירושלים שנקרא על שמו ונהפך לאתר לאומי משמעותי. אלה היו שנים שבהן ישראל עדיין נאבקה על חייה וצביונה, והמשואות שהודלקו בטקס נועדו להדגיש את אחדות העם, להאיר את המדינה הצעירה שאליה התקבצו יהודים מכל רחבי תבל, להתוות לה את הדרך ואת התקווה.

כבר ב-1949, כשציון יום העצמאות נעשה עדיין בכנסת עצמה, היה זה יו"ר הכנסת יוסף שפרינצק שנאם מעל הדוכן. ייתכן שההיגיון מאחורי זה היה כי בניגוד לממשלה, הכנסת מייצגת את הקואליציה והאופוזיציה, ולכן ראוי שהיו"ר, שנבחר על ידי מליאת הכנסת בהצבעה גלויה, יהיה זה שיפתח את חגיגות העצמאות המשותפות לכולם. האגדה מספרת כי ב-1950 בזמן שיו"ר הכנסת נאם בהר הרצל, בן גוריון הסתובב בין החוגגים ברחובות ואף רקד איתם.

בהתחלה היו אלה נציגי השבטים השונים שהדליקו את המשואות, אך ברבות השנים הוחלט על נושא מרכזי בטקס וממנו נגזרה זהות המדליקים. קצת מצחיק להיזכר היום שרק ב-2009 הנושא היה מאה שנים לתל אביב, וחמש שנים מאוחר יותר הוקדש הטקס לתרומתן של הנשים. לא נושאים שהיו עוברים היום את מסננת הקואליציה. ב-1973, רגע לפני מלחמת יום הכיפורים, היו אלה בעלי אות הגבורה במלחמת העצמאות שקיבלו את הזכות להדליק משואות. אף שנחשב לטקס ממלכתי, מאחד, הוא לא היה חף ממאבקים, במיוחד סביב מדליקי המשואות שעוררו לא פעם התנגדות.

יחד עם זאת, ולמרות השינויים שהוכנסו בו לאורך השנים, בעיקר בעקבות השידורים בטלוויזיה שבגינם נהפך נוצץ יותר, היו כמה עקרונות קבועים שנשתמרו, ביניהם נוכחות קהל (למעט הקורונה, אז בגלל החשש מהדבקה הוא הוקלט וצולם ללא קהל), הניסוחים שבהם השתמשו מדליקי המשואות, כמו למשל לתפארת מדינת ישראל, העובדה שיו"ר הכנסת הוא זה שהדליק את המשואה המרכזית ונאם את הנאום בטקס, וההקפדה על שירת התקווה בסיומו.

מאז 2015, כשרגב קיבלה לידיה את האחריות על הטקס, תחילה כשרת התרבות ולאחר מכן כאחראית על הטקסים, נתניהו הצליח לבסס את נוכחותו בו יחד עם שרה, רעייתו, שצולמה שוב ושוב ונהפכה לשיחת היום. השנה כאמור נתניהו לא ינאם ולא ישתתף, ולראשונה בהיסטוריה, אם לא יהיה שינוי, גם יו"ר הכנסת לא, כך החליטה רגב. מאוחר יותר טענה רגב כי היא לא ביטלה את נאומו של אוחנה, אלא ביקשה ממנו לאחד את נאומו עם מעמד הדלקת המשואה.

אז נכון שמדובר בשינוי מהותי של טקס ממלכתי שנשתמר כמעט באדיקות מתחילתו, אבל אוחנה, כמו כל חבריו לקואליציה, שותף לפילוג המכוון בעם במסגרת ניסיון ההפיכה המשטרית, והרבה יותר מזה – נושא באחריות למחדל ה-7 באוקטובר, ולכן לא רק שאינו מתאים לייצג את הכנסת בטקס יום העצמאות, הוא אינו ראוי, כמו כל חבריו, בהם כמובן גם רגב ונתניהו, להמשיך ולשבת בה כלל.

2024-05-04T10:15:02Z dg43tfdfdgfd