יום הקניין הרוחני והאו"ם - זמן לחשבון נפש גלובלי

כישראליות, יש לנו ביקורת חריפה ומוצדקת על התנהלות האו"ם ומוסדותיו. צביעותו של הארגון הומחשה היטב במהלך מלחמת "חרבות ברזל" ובהחלטות החד-צדדיות שקיבלה מועצת הביטחון. ועוד לא אמרנו מילה על ההתעלמות הכמעט מופגנת מסבלם של החטופים, על היעדר תהודה מספקת לסיפורי הפגיעות המיניות בחטופות - שסופרו על ידן כשחזרו מהשבי - ועל החשיפה החסרה של זוועות השבעה באוקטובר.

אך בצד זה, צריך לזכור שהארגונים המסונפים לאו"ם, כמו ארגון הבריאות העולמי (WHO) וארגון המזון והחקלאות (FAO) ממלאים תפקידים חיוניים בקידום מטרות חשובות לתועלת האנושות, וזאת בתחומים כמו בריאות, חינוך, פיתוח, סיוע הומניטרי ושיתוף פעולה בין-לאומי. ארגונים אלה מילאו וממלאים תפקיד מפתח במיגור מחלות מדבקות, במאבק ברעב ועוד.

אחד מאותם ארגונים הוא ארגון הקניין הרוחני הבין-לאומי (WIPO) הפועל מתוך תפיסה שהקניין הרוחני (פטנטים, סימני מסחר, זכויות יוצרים ועוד) מעודד יצירתיות, חדשנות טכנולוגית ופיתוח עסקי, שמועילים מאוד לרווחה האנושית, לכלכלה ולחברה.

לקראת יום הקניין הרוחני הבין-לאומי 2024, שיחול כמדי שנה ב-26 באפריל, WIPO בחר להתמקד בנושא "קניין רוחני ויעדי פיתוח בר-קיימא: חדשנות למען עתיד טוב יותר". בחירה זו מדגישה את הקשר ההדוק בין חדשנות טכנולוגית, המוגנת על ידי קניין רוחני, לבין השגת 17 יעדי האו"ם לפיתוח בר-קיימא (SDGs).

אותם 17 יעדים, שהוגדרו בשנת 2015, נועדו להוביל את העולם לעתיד בר-קיימא טוב יותר מבחינה חברתית, כלכלית וסביבתית. מדובר ביעדים שאפתניים ביותר והם כוללים, בין היתר, את חיסול העוני, הבטחת ביטחון תזונתי, אספקת בריאות טובה וחינוך איכותי, הבטחת שוויון מגדרי, אספקת אנרגיה נקייה, צמצום אי-השוויון ופעולות לצמצום משבר האקלים.

כדי לייצר אימפקט - צריך לייצר ביזנס

אחד המאפיינים שמייחדים את היזמים והיזמיות הישראליים, הוא חוש עסקי מפותח וההבנה שכדי לייצר אימפקט - צריך לייצר ביזנס, והדרך לשם עוברת בעולם הקניין הרוחני המספק הגנה על החדשנות, וביצירת נכסי קניין רוחני.

כעורכות פטנטים אנו רואות זאת מקרוב, כאשר אנו מלוות מספר רב של חברות המייצרות פתרונות טכנולוגיים בעלי אימפקט חברתי. לכן אנו גם יכולות לומר בביטחון מלא שישראל היא מובילה משמעותית ברוב תחומי המטרות שהציב האו"ם, בוודאי ביחס לגודל האוכלוסייה, והדוגמאות הן, לשמחתנו, רבות. הודות להון האנושי יוצא הדופן בישראל ולרמה הטכנולוגית והמדעית הגבוהה בישראל, כמו גם להשקעה במחקר ופיתוח ביחס לתוצר, ישראל היא בין המדינות המובילות בעולם בתחום המו"פ והחדשנות, בוודאי ביחס לגודל האוכלוסייה. כל אלה מייצרים קניין רוחני רב ובעל ערך כלכלי עצום.

כשמדובר על אנרגיה למשל, הגדרת האו"ם מכוונת לפיתוח ומסחור של מקורות אנרגיה נקייה ומתחדשת, צמצום פליטות גזי חממה והתמודדות עם שינויי האקלים, באמצעות הקטנת טביעת הרגל הפחמנית. דוגמה ישראלית מצוינת לכך היא חברת SGTECH, שהטכנולוגיה פורצת הדרך שלה לטיפול בפסולת בעלי חיים מביאה לאנרגיה מתחדשת יציבה, דשן אורגני עשיר ומים לשימוש חוזר עבור מתקני בעלי חיים וחקלאות.

בתחום החקלאות למשל, ניתן לציין את האגודה החקלאית השיתופית מצרפלס, שהמפעל שלה, בקיבוץ מצר, מייצר מערכות השקיה מתקדמות וייחודיות בטפטוף וצנרת להולכת מים ולחקלאות המונעות בזבוז של המשאב החשוב בעולם. כן כדאי להזכיר את חברת סטוקטון, המפתחת חומרי הדברה ביולוגיים ידידותיים לסביבה בתחום הגנת הצומח ומצילה את גידולי הבננה בעולם.

בתחום הפודטק, המשיק לחקלאות, פועלות חברות רבות בכל רחבי המדינה, בדגש על הצפון והדרום, וכולנו תקווה שהם ישובו במהרה לביתם ומפעליהם. אחת מהחברות הבולטות בתחום היא Fungit Biosolutions, המפתחת פתרונות ביולוגיים להארכת חיי המדף של תוצרת חקלאית, להגדלת התפוקה החקלאית ולהתמודדות עם מצבי אקלים קיצוניים, הכל כדי לשפר את הביטחון התזונתי ובהלימה מדויקת ל-17 יעדי האו"ם.

בתחום הביומד ישראל מייצרת פתרונות שפעם נחשבו למדע בדיוני. קחו למשל את חברת הדיאגנוסטיקה Imagene AI, הממנפת את הבינה המלאכותית ליצירת פרופיל של מגוון רחב של סמנים ביולוגיים לסרטן מתמונת הביופסיה בלבד, וזאת תוך דקות ספורות בלבד כדי לייצר טיפול מותאם אישית לחולי סרטן.

גם בתחום הנגישות, ישראל היא מובילה עולמית ויוצרת מערכות אקו-סיסטם שלמות לייצור חדשנות, דוגמת הַאקוֹטִיזְם - אקו-סיסטם יזמי לפיתוח פתרונות טכנולגיים לאתגרים של אוטיסטים ובעלי מוגבלות.

הסיפורים הישראליים הם רבים והם מרגשים - בתרומתם של הפתרונות הטכנולוגיים למצוקות אנושיות ולרווחת האדם וברוח המיוחדת המפעמת ביזמים וביזמיות שלנו. כך, אנו בישראל משנים מציאות מדי יום ומוציאים לפועל את חזון האו"ם הלכה למעשה.

ההגנה על אמצאות מבטיחה חדשנות מתמדת

אך חברות אלה הן רק מדגם של עשרות אם לא מאות סטארט-אפים וחברות ישראליות, ששמו להן למטרה לפתח טכנולוגיות חדשניות לתועלת האנושות. היזמיות והיזמים מאחורי אותם פיתוחים מונעים על ידי צורך עמוק לחולל שינוי לטובה בחייהם של מיליוני בני אדם. זהו ביטוי נוסף לערך היהודי והאוניברסלי של "תיקון עולם", תוך מיזוג של אינטרסים כלכליים ומניעים הומניטריים.

עיון באותן טכנולוגיות מגלה שוב עד כמה היצירתיות הישראלית היא מדהימה, ועד כמה מרשים כושר החדשנות של היזמים והיזמיות. אך כדי שטכנולוגיות אלה יצליחו לעבור משלב הרעיון לשלב הפיתוח והייצור יש להבטיח לממציאים, ליזמיות ולמשקיעים שעומדים מאחוריהם, כי הם יוכלו להיות הבעלים הבלעדיים של אותם פיתוחים ואמצאות ולתמרץ אותם כלכלית על ידי הבטחת הפירות הכלכליים שטמונים בהם.

זה בדיוק תפקידה של מערכת הקניין הרוחני. ההגנה שהיא מספקת מאפשרת לחברות ולממציאים להרוויח מהשקעתם בחדשנות על ידי מתן בלעדיות, ובכך לעודד פיתוח טכנולוגיות חדשות ושיתוף ידע מחקרי וטכנולוגי. היא גם מעודדת העברת טכנולוגיה מהאקדמיה לתעשייה, כאשר רישיונות קניין רוחני והסכמים מסחריים, מאפשרים לחברות לשתף פעולה ולפתח יחד טכנולוגיות חדשות.

מנוף ליצירת עולם טוב יותר

קניין רוחני הוא כלי חשוב לקידום חדשנות טכנולוגית. הוא מספק הגנה על חדשנות, מאפשר העברת טכנולוגיה ומסייע במימון חדשנות, גם כזו שמטרתה העיקרית היא לעשות טוב לעולם, לפני המטרות העסקיות. קידום חדשנות טכנולוגית תורם לצמיחה כלכלית, שיפור איכות החיים ופיתוח טכנולוגיות חדשות לטובת האנושות.

יום הקניין הרוחני הבין-לאומי 2024 הוא הזדמנות נוספת להדגיש את חשיבות הקניין הרוחני לקידום חדשנות טכנולוגית ולשיפור איכות חיינו. באמצעות שיתוף פעולה בין-לאומי וחיזוק מערכות קניין רוחני, אנו יכולים להבטיח שחדשנות טכנולוגית תשמש כמנוף להשגת יעדי האו"ם לפיתוח בר-קיימא ולעיצוב עתיד טוב יותר לכולנו.

לסיום, לא נותר לנו אלא לקוות ולפעול אקטיבית לכך שהאו"ם יזכור לציין את הנרטיב הזה על ישראל, ולהכיר בתרומתנו הלא פרופורציונלית ביחס לגודלנו לפיתוח טכנולוגיות ולהפיכת העולם למקום טוב יותר.

הכותבות הן עורכות פטנטים ושותפות בקבוצת לוצאטו, קבוצת הקניין הרוחני הוותיקה בישראל המציינת השנה 155 שנות פעילות. ד"ר אסתר לוצאטו היא מנכ"לית הקבוצה, ולילך לוצאטו שוקרון היא השותפה המובילה בתחומי אימפקט כגון אנרגיה, פודטק, פמטק, מכשור רפואי ועוד.

2024-04-24T12:44:34Z dg43tfdfdgfd