הריקוד המושחת של נתניהו והחרדים חייב להיפסק

הריקוד המושחת של נתניהו והחרדים חייב להיפסק

כל הקונספציות קרסו, כל סדרי העולם השתנו — אך ראש הממשלה והחרדים בשלהם ■ ובעוד השרים דוחפים לפעולה ברפיח, המסר שלהם ללוחמים הוא: אתם לבד שם. לא תקבלו עזרה מאחיכם החרדים

May 03rd, 06AM May 03rd, 06AM סמי פרץ

השאלה אם להיכנס לרפיח ומתי מעסיקה מאוד את המערכת הפוליטית וחוצה אותה למחנות כמקובל, אך מעסיקה לא פחות את מי שאמור להיכנס בפועל לרפיח — חיילים ומפקדים שנלחמו בחודשים האחרונים ברחבי רצועת עזה.

הם חוו רגעים קשים והתמודדו עם מראות, תחושות וסכנת חיים ממשית, עמדו בזה בגבורה, השיגו הישגים רבים, וצריך להצדיע להם על גבורתם ומסירותם. בבית הם השאירו משפחות, עסקים, לימודים, חברים וקרובים — והלכו להילחם לעזה. הם איבדו חברים, פינו פצועים מזירות קרב, עמדו מול סכנות יומיומיות. התחושות הקשות לא נעלמו גם כשהשתחררו, יצאו הביתה או חזרו לבסיסיהם בארץ. רבים מהם חווים ויחוו טראומות ויזדקקו לעזרה מקצועית, רבים חזרו פצועים ונכים. איש לא יצא מעזה כפי שנכנס אליה.

וזה לא נגמר. אותם חיילים ומפקדים אמורים לחזור להילחם. וכשיסתכלו ימינה ושמאלה, הם יראו שכמה מחבריהם לא שם. חלקם נהרגו, אחרים נפצעו ויש גם כאלה שלא מסוגלים לחזור לשם. זה לא תיאור שנועד להוריד את המורל, אלא לשקף מציאות אמיתית. מדובר במלחמה הארוכה ביותר מאז מלחמת העצמאות — והיא גובה מחירים כבדים בנפש ובגוף.

אחרי חודשים ארוכים של מלחמה, הממשלה הייתה צריכה לשאול את עצמה מה היא צריכה לעשות עבור מי שנלחם למענה ולמען אזרחיה. מענקים? אחלה. הוקרה? מצוין. סיוע להם ולמשפחות? בהחלט. מה עוד? רק דבר אחד: להפסיק את הנוהג הנפסד והמעוות שמעניק פטור משירות צבאי לעשרות אלפי צעירים חרדים — ולשלוח אותם כדי לסייע למי שנלחם כעת על הגנת המדינה. ראש הממשלה בנימין נתניהו אפילו קרא לזה כמה פעמים "מלחמה קיומית". אז האם במלחמה קיומית ניתן להעניק פטור לעשרות אלפי בחורים צעירים ואף לשלם להם מענקים על כך שהם לומדים בישיבות? האם סיסמאות האחדות וה"יחד ננצח" נעצרות כשזה מגיע מגיע לגיוס לצבא — ואת מקומן תופסים אינטרסים פוליטיים בזויים?

7 באוקטובר מטלטל את צה"ל וישנה הרבה דברים בהתנהלותו בתקופה הקרובה. מפקדים בכירים, לרבות הרמטכ"ל הרצי הלוי, יפרשו עקב המחדל הנורא, תפיסת הביטחון תעבור עדכון, המשימות השוטפות יגדלו בשל הצורך להשלים את המשימות בדרום ובצפון וכדי לשקם את הביטחון ותחושת הביטחון, ומצבת כוח האדם תגדל משמעותית. השירות הסדיר יוארך, שירות המילואים כנ"ל, גיוסם של חניכי מכינות יוקדם — וכל זה כדי להשלים את החיסרון שיצרה המלחמה וכדי לתת מענה למציאות הביטחונית הקשה שנוצרה בשל המחדל הנורא.

זו מורשת נתניהו: במקום להתמודד באומץ עם בעיה בוערת, הוא מורח. וזו גם מורשת ממשלת הימין מלא־מלא: גם לדחוף לכניסה לרפיח — וגם למסמס את גיוס החרדים. הם לא רוצים פתרון לחוסר השוויון בצה"ל, אלא פתרון שיאפשר להם לעבור את משוכת בג"ץ

לכל ברור ש–7 באוקטובר הוא אירוע מכונן שישנה סדרי עולם — מהחלפת הצמרת הביטחונית, דרך הגדלת מצבת כוח האדם וכלה בהגדרה חדשה של המשימות כדי להשיב את הביטחון. תקציב הביטחון יזנק, הסדרים ביטחוניים חדשים ייווצרו, ותפיסות עולם ישתנו. בנסיבות האלה, מצופה שהממשלה שהביאה עלינו את האסון הזה תפנים את המציאות הזו ותפעל לשנות סדרי עולם בסוגיית גיוס הצעירים החרדים לצה"ל. זה לא סתם דיון עקרוני או פוליטי על שוויון, אלא צורך ממשי של הצבא בתוספת של אלפי חיילים בשנה.

מאז 7 באוקטובר נהרגו יותר מ–600 חיילים ועוד יותר מ–3,000 חיילים נפצעו. מהיכן נביא עוד חיילים? אפשר להביא אותם בעיקר מהחברה החרדית, שאינה משרתת בצבא. אין מאגרים אחרים של צעירים בריאים וחזקים שיכולים להיהפך לחיילים. כששרי הממשלה דוחפים לפעולה ברפיח — הם אומרים למי שכבר נלחם "תמשיכו להילחם". אתם לבד שם. לא תקבלו עזרה מאחיכם החרדים. הם לא בעסק.

הממשלה והעומד בראשה עסוקים בחודשים האחרונים בתרגילי שיהוי, מסמוס ומריחה של הצורך בגיוס החרדים. זו מורשת נתניהו: במקום להתמודד באומץ עם בעיה בוערת, הוא מורח. וזו גם מורשת ממשלת הימין מלא־מלא: גם לדחוף לכניסה לרפיח — וגם למסמס את גיוס החרדים. הם לא רוצים פתרון שישים קץ לחוסר השוויון ויזרים לצבא חיילים שיאפשרו לו לעמוד במשימותיו המתרבות, אלא פתרון שיאפשר להם לעבור את משוכת בג"ץ. הם לא סופרים את החיילים בסדיר ובמילואים שנאנקים תחת המשימות הרבות, אלא עובדים כדי לייצר עוד מעקפים לפסיקות בג"ץ, שיאפשרו לחרדים גם לא להתגייס וגם לקבל מימון ממשלמי המסים לתמיכות בישיבות שלהם.

הממשלה מנסה לעבוד על בג"ץ, אך למעשה היא רומסת את הציבור המשרת. לא את בג"ץ ואפילו לא את היועצת המשפטית לממשלה, שהוציאה השבוע כרטיס צהוב לממשלה בטענה כי זו ממשיכה בניסיונות ההפיכה המשפטית שלה. במכתב ששלח סגן היועמ"שית גיל לימון למזכיר הממשלה יוסי פוקס הוא מציין כי ההסכמה שהממשלה תייצג את עצמה בבג"ץ גיוס החרדים באמצעות עורך דין פרטי — אין פירושה שמשרדי הממשלה הנוגעים בדבר פועלים בניגוד לחוק ונמנעים מגיוס חרדים ואף ממשיכים להזרים לישיבות של חייבי הגיוס את תקציבי התמיכה.

אף שההסדר שאיפשר את הפטור לחרדים פקע, הממשלה מעוניינת להמשיך עם הסידור הזה ואף להעביר לישיבות את תקציבי התמיכות ואף למצוא מעקף להחלטת בג"ץ ולהגדיל את שווי התמיכות. על הניסיונות הבזויים האלה, אומר לימון, כי זהו המשך של הרפורמה המשפטית שנועדה, בין השאר, להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה, לעקוף אותו ולפגוע באפשרותו לשמור על האינטרס הציבורי ושלטון החוק.

כן, מתברר שתוך כדי מלחמה, כשכולם נקראים ל"אחדות" וסולידריות וכשנטל השירות הביטחוני מגיע לשיאים שלא ידענו כמותם, נתניהו ממשיך בהחלשת שומרי הסף, בקידום אינטרסים מגזריים ובפגיעה אנושה בסולידריות ובמשרתים שמסכנים את חייהם ומשלמים בגופם ובנפשם את מחיר המלחמה. כל הקונספציות שלו קרסו, כל סדרי העולם השתנו, כל המציאות הביטחונית התערערה — אך הוא והחרדים בשלהם: הוא דואג שאורח חייהם לא ישתנה, והם גומלים לו בשמירה על אורח חייו כראש ממשלה. הריקוד המושחת הזה חייב להיפסק.

נ.ב

משרד הביטחון פירסם השבוע את רשימת שיבוץ השרים לטקסי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, ועורר תגובות והתנגדויות של משפחות שכולות שלא רוצות לראות השנה פוליטיקאים בבתי העלמין ביום הזיכרון שייתקיים תוך כדי מלחמה ארוכה, מתישה וכואבת.

הצצתי בשיבוץ השרים: נתניהו בהר הרצל, יואב גלנט בקריית שאול, ניר ברקת בעוספייה, יצחק גולדקנופף בדימונה, גילה גמליאל באנדרטת הבדואים, בני גנץ בראש העין, יעקב מרגי בבאר שבע, בצלאל סמוטריץ' בכפר סבא, אורי מקלב בבית ג'אן. אף שר לא שובץ לטקסי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בבני ברק, במודיעין עילית או בביתר עילית. השרים החרדים יחלקו כבוד לחללי צה"ל ויתייצבו בבתי העלמין, אך נדרש שיחלקו כבוד גם לחיילים החיים וישלחו את צעיריהם לשרת בצבא ויפסיקו להשתמט.

2024-05-03T03:25:05Z dg43tfdfdgfd