3 נשים, 8 ילדים – ורק אחד ירש את הנחלה במושב

גבר שניהל בחייו כמה מערכות יחסים ציווה לפני מותו את הקרקע לאחד מבניו. חלק מאחיו התנגדו וטענו להשפעה בלתי הוגנת, אבל השופטת חשבה אחרת

בית המשפט למשפחה בצפת הורה לאחרונה על קיום צוואה שבמסגרתה הוריש אב לשמונה נחלה במושב לבן אחד – זה שנולד לו מאשתו השלישית. הילדים משתי נשותיו הראשונות התנגדו בטענה שהאב לא היה כשיר, אבל השופטת אביבית נחמיאס שוכנעה שהצוואה שיקפה את רצונו.

המנוח הביא לעולם שמונה ילדים משלוש נשים שונות, שתיים מהן במסגרת נישואים ואחת מחוץ לנישואים. לבת הזוג האחרונה (התובעת בתיק) הוא נישא ב-1991 ומהקשר עמה נולדו לו בן (התובע) ובת.

על רקע מחלתו, באוגוסט 2021 הוא ערך צוואה נוטריונית המעניקה את מלוא רכושו לאשתו. הוא הורה על מינוי בנם המשותף כבן ממשיך בנחלה הרשומה על שמו, וביקש מאשתו להוציא החלטה זו אל הפועל אחרי מותו. את שאר ילדיו מנשותיו הקודמות נישל מירושתו תוך שאיחל להם בצוואה "חיים טובים וארוכים".

זמן קצר אחרי מותו עתרה האלמנה לקיים את צוואתו, בעוד שחלק מילדיו מנשותיו הקודמות הגישו התנגדות, בטענה שאביהם לא היה כשיר לצוות בעת עריכת הצוואה ואף היה נתון להשפעה בלתי הוגנת. הם הצביעו על חוסר היגיון בצוואה, שכן היא נחתמה ביום שבת בעוד אביהם היה מסורתי ושמר שבת.

מנגד טענו האלמנה ובנה שהמנוח לא היה דתי ולא הייתה מניעה שיחתום על הצוואה בשבת. הם דחו את הטענות לאי-כשירות והשפעה בלתי הוגנת, וביקשו לקיים את הצוואה ככתבה וכלשונה.

השופטת נחמיאס קבעה שהילדים המנושלים לא הוכיחו שאביהם היה בלתי כשיר לחתום על הצוואה. לדבריה, ממסכת הראיות עולה כי קודם לאשפוזו בבית החולים הוא אמנם היה עייף וחלש וסבל מקשיי נשימה, אלא שמנגד לא הוכח שלא היה כשיר קוגניטיבית. יתרה מכך, ימים ספורים טרם החתימה הוא הגיע בכוחות עצמו למשרד עורכת הדין כדי להכתיב לה את צוואתו, באופן המשווה לו כשירות ועצמאות באותה נקודת זמן.

השופטת הוסיפה שהמתנגדים לא הוכיחו שהמנוח אכן שמר שבת, ושלמרות הבכי של הילדים שנושלו על דוכן העדים – לא הונחה בפניה תשתית ראייתית מספקת להוכחת תזת ההשפעה הבלתי הוגנת.

false

"הרושם הכללי היה כי הנתבעים תובעים את עלבונם בהליך זה ולא השלימו עם בחירותיו של אביהם המנוח בחייו, אולם עם כל ההבנה הרבה לתסכולם, מחובתם להוכיח השפעה ואי הגינות של ההשפעה האמורה על המנוח בעת עריכת הצוואה, וזאת לא הוכח", כתבה.

לפיכך נקבע כי צוואת המנוח משקפת נכוחה את סיפור חייו ואת קרבתו לאשתו האחרונה ולילדיו ממנה לעומת ילדיו מקשריו הקודמים. מסיבה זו, בחר להעניק את מלוא רכושו לתובעת ואף ביקש ממנה להסדיר אחרי מותו את מינוי בנם, התובע, כ"בן ממשיך" בנחלה. לפיכך השופטת הורתה על קיום הצוואה ועל חיוב המתנגדים בהוצאות של 1,800 שקל.

• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין

• ב"כ התובעים: עו"ד שניר נפתלי

• ב"כ הנתבעים: עו"ד תהילה בר חן

עו"ד צביקה גלזר עוסק בנחלות ומשקים במושבים

• הכותב לא ייצג בתיק

• בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

• ynet הוא שותף באתר פסקדין

2024-05-05T11:43:31Z dg43tfdfdgfd