"הפסדים דרמטיים": מוזיאון לוחמי הגטאות בסכנת קיום

מחר, במוצאי יום הזיכרון לשואה ולגבורה, תתקיים ב"בית לוחמי הגטאות" העצרת המסורתית הנועלת אותו. במוזיאון, שהיה הראשון בעולם שהנציח את זכר השואה והוקם על ידי ניצולי המחנות, מקווים שהציבור יגיע למרות המצב הבטחוני המתוח, אליו נוסף השנה, כמו בשנים האחרונות, קושי כלכלי שמעמיד אותו שוב בסכנת קיום ופיטורי עובדים.

למרות המחסור בתקציב והמורכבות הביטחונית, התעקשו המנכ"ל יגאל כהן והצוות שלו לערוך את הטקס כרגיל, על אף החשש שרבים יבחרו שלא להגיע אליו.

המוזיאון שהצליח לעבור את משבר הקורונה, שפגע בהכנסותיו, צלח בקושי את השלכות המלחמה האוקראינה והסנקציות שהוטלו על רוסיה והביאו לסגירתה של קרן 'ג'נסיס', אחת מהתורמות העיקריות שלו, מתמודד עכשיו עם המלחמה בצפון. קיבוץ לוחמי הגטאות, שבתוכו שוכן המוזיאון, נמצא 14.5 ק"מ מהגבול, סמוך לאחד מבסיסי צה"ל שהותקף מספר פעמים במל"טים, מה שהביא להשבתה כמעט מוחלטת של פעילותו.

בשנת 2019, טרום הקורונה, ביקרו במוזיאון 80,000 מבקרים ואילו בשנת 2023, רק 57,000 מבקרים. ברבעון הראשון של 2023, ביקרו בו 19,000 מבקרים, לעומת הרבעון הראשון של 2024, כשהגיעו אליו רק 9,200 מבקרים, ירידה כמותית של יותר ממחצית.

הפיצוי שנתנה המדינה עומד על 856,000 שקלים על אוקטובר-דצמבר, כשבקופה חסרים מיליון שקלים על החודשים ינואר-אפריל.

המדינה מממנת כשליש מתקציבו של המוזיאון, העומד על כ-15 מיליון שקלים בשנה ומתחילת המלחמה, כמו עסקים רבים בצפון, לא קיבל פיצוי הולם, מה שפגע בפרויקטים חשובים ושוטפים, בין היתר הטיפול השוטף בארכיון, פעילות מוזיאון הילדים "יד לילד", הנגשת אוסף האומנות הייחודי "דמעות העם היהודי" והפעילות החינוכית השוטפת שלו.

הוועדה לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל התכנסה ביום חמישי האחרון לישיבה מיוחדת ב"בית לוחמי הגטאות" כדי לדון בשימור ופיצוי העסקים בקו העימות, כתוצאה ממלחמת חרבות ברזל. בדיון עלה גם הצורך של ארגונים העובדים מול קהל, כמו מוזיאון השואה, שנפגעו בעקבותיה.

במכתב ששלח הבוקר כהן ליו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון, הוא כותב, "יותר מכל, האתגר המרכזי העומד על הפרק הינו התמודדות של בית לוחמי הגטאות עם אובדן דרמטי של הכנסות עצמיות כתוצאה מעשרות ביטולי הזמנות וביקורים של קבוצות תלמידים, סטודנטים, חברות, יחידות צבאיות וקבוצות מכוחות הביטחון, זאת בשל המצב הביטחוני בצפון וחוסר הוודאות ההכרחיים להזמנת סיורים וביקורים מבעוד מועד.

"למותר לציין כי חדשות לבקרים מתבטלים סיורי קבוצות 'מהיום להיום' לאחר שבית לוחמי הגטאות כבר השקיע משאבים בסיור הקבוצה שביטלה, דבר אשר מגדיל את ההפסדים הכספיים הדרמטיים. כמו כן, קולות קוראים ותמיכות, הן מגופים ממשלתיים והן מארגונים, הוקפאו ו/או בוטלו כתוצאה מהפניית המשאבים הכספיים הלאומיים לטובת המאמץ המלחמתי. לפיכך, אני מבקש כי במידת האפשר, תפעל מול משרדי הממשלה בכדי למצוא פתרון ראוי להפסדי ההכנסה הדרמטיים של בית לוחמי הגטאות כתוצאה מהמלחמה בצפון".

2024-05-05T09:41:46Z dg43tfdfdgfd